Vaffel er det nye brødet

Fiberrik, sukkerfri og sprø...

Når vaffelen oppfyller alle mine kriterier kan den godt komme på bordet hver uke!

Jeg begrenser bruken av hvetemel betydelig, men er ikke fanatisk. Vi synes måltidene er viktig, å det er rundt bordet vi samles, snakker om dagen som har vært, lytter, forteller og deler inntrykk.
Da er det ekstrakos å kunne lage litt vaffel til kveldsmåltidet iblant.
Vaffel til selskap og kaffebesøk kan godt være av den søte varianten, å gjerne Toro for min del.

Men, når det skal være mat, som metter i magen synes jeg det skal være like sunt og fiberrik som brød eller knekkebrød.

Etter noen forsøk har jeg funnet frem til den opptimale Mat-vaffel:

4 dl vann
2 dl lettkokte havregryn
1/2 dl kruskakli

Settes i bløtt i ca 30 minutter.

Lag røren i en blender, da blir resultatet best.

Videre tilsetter du:

2 store egg,(eller 3 små..)
2 ss sukrin gold
2 ss fiberfin
6 ss sammalt hvete, finmalt(eller siktet rugmel)
1 ts bakepulver

Bland alt godt i blenderen, stek og nyt....Mmmmm

Røren er både fett og melkfri, men de bøtlagt havregrynene gir fra seg supergod saft/havremelk som gjør røren kjempefin.

Våre matvaffler er ikke spesielt søte, fordi vi liker dem sånn.
Tilsett gjerne litt mer sukrin, kardemomme eller vaniljepulver om du vil ha en søtere variant!




Det er stor stas når det blir en plate til overs, som kan bli barnehagefrokost neste dag.




Sjekk forresten de kule eggformene fra www.going.no, som også egner seg til ferdig-rensket kiwi i barnehagematpakken:)

1 kommentar:

  1. Flott at andre bruker matvafler :-) Jeg er ikke vant til sukker i vaflene.
    Takk for alle fine innlegg og god sommer!

    SvarSlett