Havrekjeks

Mat for hjertet ♥

Jeg bruker utrolig mye havre i maten, fordi det holder meg mett lenge.. Å da er det lettere å unngå småspisingen;)

Havre-kjeksene mine er fri for både sukker å hvetemel...

6 dl små havregryn
2,5 dl ekstra-lettmelk
2 dl sammalt rug(grovmalt)
50 g smør( eller margarin)
1/2 ts salt
2 ss sukrin
2 ts bakepulver

Stekes i ovnen på 200 grader

Bland sammen havregryn og melk, la det stå i ett kvarter. Smelt så smør og bland alt godt sammen til en deig. Ha litt mel på benken og kjevle ut en flat deig, trykk ut kjeks med ett melkeglass. (eventuelt andre former, jeg brukte en hjerte
form fra kremmerhuset denne gangen). Legg så kjeksene på stekebrett med bakepapir og stek dem midt i ovnen på 200 grader i 10-15 minutter

Avkjøl på rist, å oppbevares i kakeboks.

Men selv om det er sunt, kan jeg ikke spise hele brettet...

7 kommentarer:

  1. De er sinnsykt gode :D lagde de i morres :) hadde i 1dl havremel som jeg bakte de ut med i stede for hvetemel.. :) kjempegode :D Hekta :p

    SvarSlett
  2. Hei, har nå bakt havrekjeksene,de er kjempegode :)
    Lurer på en ting hvor mange fikk du sånn ca, lurer på om mine ble litt tykke, er ikke kalde enda, men er ikke helt sprøe, ble dine det? eller er de litt mye i konsistensen. har du prøvd å fryse de?
    Har også bakt brød og hamburgerbrøda i dag, de ble kjempegode og fine brød. Takk for sunne og fine oppskrifter.

    SvarSlett
  3. Kjempegode disse her, har nettopp bakt de. Måtte bruke hjerteformer jeg og, de vat så søte. Jeg fikk 27 store hjerter, de er ganske tynne, men mine ble heller ikke sånn kjempesprø i midten, men det gjør ikke noe. De var veldig gode - Tusen takk for at du deler oppskrifter med oss :)

    SvarSlett
    Svar
    1. siden de er uten hvetemel blir de ikke sånn kjempesprø...

      Slett
  4. mmmmmm disse så gode ut! Tror jeg må lage de i kveld! Takk for oppskrift!

    SvarSlett
  5. bruker du disse som kjeks, eller kan de også brukes som et måltid med pålegg? har en liten kar jeg sliter med i matveien og nekter å spise annet enn fine polarbrød. har prøvd det meste, og tenkte kanskje disse gjør susen i matpakken hans?

    SvarSlett
    Svar
    1. Bruker de som måltid med pålegg:)
      Om han bare vil spise "fint brød" kan du jo bruke fiberfin. Da bytter du ut 10-15% av hvetemelet med fiberfin, og oppnår et bakverk med like mye fiber, som skikkelig grovt brød!
      ...Men det smaker som vanlige fine rundstykker eller boller!

      Slett