Fiberfin hvetebakst på 20 minutter

Mannen min er en Hai etter hvetebakst. Han elsker boller, fine rundstykker og ikke minst Lauper...
Her om dagen kom han å spurte om det ikke var mulig å lage Laupene litt sunnere.
Det er jo så godt, men jeg kan jo ikke gå rundt som en tikkende sukkerbombe!

Utfordringen tok jeg på strak arm, å har vært en liten tur innom tenkeboksen ;)

Etter en liten sjekk i Ingrid Espelids scones-oppskrift, ble oppskriften denne:


7 dl hvetemel
1 dl fiberfin
2 ss kruskakli
2 dl sukrin 
4 ts bakepulver
2 ss anisfrø(hele)

Bland alt det tørre

Smuldre inn 100 gram margarin
Å ha i 
2 dl skummet melk
2 dl yoghurt naturell 

Bland deigen raskt sammen( ikke elt for mye, da blir bakverket seigt.)

Del deigen i 4 store, eller 8 mindre kaker, som klappes flat(1-1 1/2 cm tykk)

Stekes midt i ovnen, på 250 grader, i 12 minutter.



Fiberfin er et naturlig hvitt mel, som består av 60 prosent fiber(Maisfiber)
Passer fint til glutenfritt bakverk, men kan også brukes i både kaker, hvetebakst og pai for å gjøre det litt sunnere.
10-15 % av hvetemelet kan da byttes ut med fiberfin!




Ingen elting eller heving.. Og veldig raskt å lage.
Jeg kan ikke si at man går ned i vekt av å spise dette, men ett sunnere alternativ er det. som også passer fint for å bake med barna. Da kan man godt bruke Pepperkakeutstikkere for å forme morsomme kaker:)

Ha en fin kveld:) Kanskje noen skal bake?

3 kommentarer:

  1. Hei:) hvor får man kjøpt fiberfin :) du har foresten en veldig fin blogg :) jeg holder på og gå ned i vekkt,har gått ned 21 kg fra i sommer. med vennlig hilsen Annette Svalebjørg

    SvarSlett
  2. dette må prøves en dag jeg har tid til å stå med baking:)

    SvarSlett
  3. takk for spennende oppskrift. Skal prøveden. og gi den videre til min datter,

    SvarSlett